Γιατί διαβάζουμε λογοτεχνία;



Κυριακή απόγευμα. Ο καιρός φθινοπωρινός και βροχερός. Μόλις συμπληρώσαμε την πρώτη εβδομάδα των μαθημάτων. Ψαχουλεύω στα χαρτιά μου και τις σημειώσεις μου, καθώς προετοιμάζω τα μαθήματα των επόμενων ημερών. Πώς ξεκινάμε τη φετινή χρονιά; Θυμήθηκα ότι προχθές στην τάξη ο Διονύσης με ρώτησε: Γιατί να κάνουμε το μάθημα της λογοτεχνίας; Σε τι μας χρησιμεύει; Αποφάσισα ότι δεν θα απαντήσω μόνη μου στο Διονύση. Σας απευθύνω λοιπόν την ερώτηση:
Γιατί διαβάζουμε λογοτεχνία; Τι μας αρέσει; Τι μας προσφέρει; Και αν δεν διαβάζουμε λογοτεχνία; Γιατί ΔΕΝ μας αρέσει;
Αυτή θα είναι η πρώτη ερώτηση που θα περιμένει τις απαντήσεις σας γραπτά, είτε απευθείας στο blog είτε στο τετράδιο σας.
Σας εύχομαι μια χαρούμενη και δημιουργική χρονιά! 

Η Εύα έγραψε ένα ολόκληρο διήγημα (όχι Εύα, δεν είχα αυτό στο μυαλό μου, αλλά δεν πειράζει, δεν υπήρχε κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου...)  που φυσικά δε χωρούσε στα σχόλια, οπότε τη φιλοξενούμε στην ανάρτηση μας. 


"Εύα τι είναι αυτο;" ή "Εύα πώς το κάνουμε αυτό; Γιάτι πρέπει να γίνεται εκείνο;" Πότε δε μ'άρεσαν τέτοιου είδους ερωτήσεις. Ο καθένας έχει τη δική του ιδεολογία, πώς εγώ λοιπόν να λύσω τις απορίες στο εφτάχρονο ξαδερφάκι μου, όταν καλά καλά η ίδια δεν έχω ξεκαθαρίσει στο μυαλό μου κάποια πράγματα. Τα βάσικα που όλα τα παιδάκια ρωτάνε τα κατάφερνα. Το έφερνα λίγο στην πλάκα, κουτσά στραβά, δεν έμενε με την απορία. Όσο μεγαλώνει όμως τα πράγματα σοβαρεύουν. Και εχθές το βράδυ που καθόμασταν μαζί και μου "μάθαινε" να ζωγραφίζω μια ερώτηση βγήκε αβίαστα απο το στόμα του και ήρθε με ταχύτητα φωτός στα αυτιά μου. Και η αποστόλη που είχα να βγάλω εις πέρας ήταν πλέον γνωστή. "Γιατί να διαβάζουμε λογοτεχνία και να κάνουμε αυτό το μάθημα στο σχολείο;"

"Έλα ρε Δημητράκη τώρα, τέλειωσε τη ζωγραφιά σου και θα τα πούμε αύριο." είπα ελπίζοντας οτι η παράκληση μου θα έπιανε τόπο αλλά τίποτα. "Όχι τώρα θέλω, δε θα κοιμηθώ μέχρι να μου πεις." Δεν είχα άλλη λύση. Η νύχτα θα ήταν μεγάλη όπως υπολόγιζα...

"Λοιπόν μικρέ άκου. Η λογοτεχνία είναι ουσιαστικά ένας τρόπος έκφρασης των ανθρώπων εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Δεν υπάρχει κάποιος νόμος που να λέει οτι πρέπει να είσαι συγγραφέας για να γράψεις λογοτεχνία. Θυμάσαι που είχες γράψει εκείνη την έκθεση τις προάλλες που μιλούσες για τη μαμά σου και η κύρια Δήμητρα σου είπε οτι έκανες πάρα πολύ καλή δουλεία; Ε, εκείνη τη στιγμή, αυτόματα έγινες ένας μικρός συγγραφέας. Μπορεί να μην τη διάβασε πολύς κόσμος ή να μη την πούλησες σε κάποιο βιβλιοπωλείο αλλά ένας άνθρωπος που τη διάβασε συγκινήθηκε γιατί θυμήθηκε τη δική του μαμά, γέλασε με τον τρόπο που την περιέγραφες και εντυπωσιάστηκε απο τον τρόπο που εξέφρασες πόσο την αγαπάς. Όλοι οι άνθρωποι στη γη, ή τουλάχιστον οι περισσότεροι, διαβάζουν βιβλία και κείμενα γιατί μ'αυτό τον τρόπο ταξιδέυουν. Όχι ρε Δημήτρη δεν εννοώ οτι ταξιδεύουν κυριολεκτικά. Το μυαλό τους φεύγει απο ο,τι τους απασχολεί και περιστρέφεται γύρω απο τους ήρωες του βιβλίου και απο τα συναισθήματα τους. Είναι ένα μέσο επίσης που μπορείς να πάς σε μέρη που δεν έχεις πάει ποτέ, να γνωρίσεις την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, να ακούσεις και να προβλματιστείς με τις σκέψεις τους, να ταυτιστείς με το πάθος τους για ζωή, να ζήσεις απο κοντά γεγονότα που σου φαντάζουν ξένα απο το στόμα ενός τρίτου. Ξέρεις τι άλλο είναι πολύ σημαντικό όταν διαβάζεις ένα βιβλίο; Ακόμα και σε αυτά που διαβάζεις εσύ συχνά συναντάς νέες λέξεις, ίσως κάποιες περίεργες, ίσως κάποιες όχι. Όταν θα μεγαλώσεις λοιπόν, θα μάθεις να χρησιμοποιείς όλες αυτές τις λέξεις και θα λες οτι έχεις πλούσιο λεξιλόγιο. Τι θα κερδίσεις μ'αυτό; Θα ξέρεις την ιστορία του τόπου μας. Η Ελλάδα έχει την πιο πολυπληθή γλώσσα. Πόλλες ελληνικές λέξεις δεν υπάρχουν σε καμία άλλη γλώσσα. Δεν είναι κρίμα εμείς οι Έλληνες να μη χρησιμοποιούμε όλες αυτές τις λέξεις, να αφήσουμε τον πολιτισμό μας να ξεχαστεί; Άκου και κάτι άλλο. Το να ξέρεις να εκφράζεις σωστά αυτό που θέλεις να πείς είναι πολύ σημαντικό για το εαυτό σου και θα σε βοηθήσεις όχι μόνο στο σχολείο σου αλλά και σε όλη σου τη ζωή. Λογοτεχνία δεν σημαίνει βιβλία και κείμενα. Λογοτεχνία σημαίνει η τέχνη του λόγου. Όλα τα μεγάλα επιτεύγματα ξεκίνησαν απο κάτι που γράφτηκε κάπου. Ακόμα και μία πρόταση σε ενα τοίχο μπορεί να είναι τέχνη του λόγου αν περικλύει ο,τι θες να πεις μέσα σε μερικές λέξεις. Σκέψου το "ΨΩΜΙ, ΠΑΙΔΕΙΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ". Τρεις λέξεις που έγιναν το μότο μιας εποχής που η Ελλάδα έδωσε το αίμα της για την ελευθερία. Κάποιος σκέφτηκε τρείς λέξεις που ξεσήκωσαν χιλιάδες. Αυτός ο άνθρωπος ήξερε να εκφράζεται. Χρησιμοποιούσε το λόγο, που είναι κάτι τόσο καθημερινό και συνηθισμένο για όλους, και το έκανε τέχνη. Και με αυτό εκφραζόταν ένας ολόκληρος λαός. Αυτή είναι η μαγεία της λογοτεχνίας λοιπόν. Το να μπορείς να απεικονίσεις σε χαρτιά με μελάνι την ψυχή σου, τις εμπειρίες σου και τη γνώση σου - πρακτική και εγκυκλοπαιδική. Γιαυτό σου λέω συνέχεια να διαβάζεις βιβλία. Είναι κάτι που εμένα μου αρέσει πολύ και είμαι σίγουρη οτι όποιος το δοκιμάσει θα ενθουσιαστεί. Τι πιό απλό απο το να μπορείς να μιλήσεις σωστά στη γλώσσα σου και να μένουν όλοι με το στόμα ανοιχτό; Όπως κάνουν τόσοι συγγραφείς..."

Εύα Τζανακάκη, Γ3
(Υ.Γ δεν ξέρω αν είχατε ακριβώς αυτό στο μυαλό σας αλλά το έκανα ψιλοδιήγημα!!)

Σχόλια

  1. Δημήτρης Φειδάνογλου17 Σεπτεμβρίου 2012 στις 6:07 π.μ.

    Η λογοτεχνα είναι μια τέχνη, από τις πιο σπουδαίες και πιο διαδεδομένες, που όλοι λίγο πολύ ασχολούνται με αυτήν. Σημαίνει να ανακαλύπτεις την τέχνη του λόγου μέσα από μία ιστορία. Να παρασύρεσαι από τις ατέλειωτες μεταφορές, τις μοναδικές εικόνες που σου δημιουργεί και να σε βάζει σε σκέψεις. Αν δεν υπήρχε αυτή δεν θα μπορούσαμε να χειριστούμε τη δύναμη του λόγου. Δεν θα μπορούσαμε να συντάξουμε μοναδικά ούτε μία πρόταση. Γι' αυτό και πιστεύω πως όλοι πρέπει από αρκετά μικρή ηλικία να αγαπήσουν αυτήν την τέχνη. Το στοιχείο όμως που με κάνει να την αγαπώ είναι ότι με έναν μοναδικό και μαγεύτικό τρόπο εκφράζει αξίες, ιδανικά και συναισθήματα όπως η χαρά, η απογοήτευση, ο έρωτας, η ελευθερία, η φιλία και η ανάγκη για επικοινωνία. Μέσα από τέτοια κείμενα ξετυλίγονται ολόκληρες εποχές, χρονικές περίοδοι, τμήματα της ιστορίας, κάτι που την κάνει ιδιαίτερη και σημαντική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η λογοτεχνία είναι ένα μάθημα που κατά την γνώμη μου είναι πολύ ωραίο διότι προσφέρει γνώσεις, ευχαρίστηση και χαλάρωση. Προσφέρει γνώσεις αφού διαβάζοντας κάτι και βλέπεις πως γράφεται αλλά μαθαίνεις και να το λες σωστά. Επίσης στην λογοτεχνία συναντάς άγνωστες λέξεις, που με λίγη έρευνα και προσπάθεια ανακαλύπτεις πολλά πράγματα για αυτές(πχ ετυμολογία, χρήση κτλ),αυτές τις λέξεις όχι μόνο τις μαθαίνεις με πολύ λίγο κόπο ,δηλαδή διαβάζοντας, αλλά και εμπλουτίζεις και το λέξιλογιό σου. Αυτό είναι κάτι πολύ καλό γιατί ένας άνθρωπος με εμπλουτισμένο λεξιλόγιο μπορεί να εκφραστεί καλύτερα από έναν με όχι και τόσο. Επί πλέον προσφέρει "τροφή" για το μυαλό καθώς διαβάζοντας κάτι, από διήγημα μέχρι ολόκληρο βιβλίο," τροφοδοτεί σκέψεις και σε προβληματίζει. Ωστόσο η λογοτεχνία εκτός από γνώσεις προσφέρει ευχαρίστηση και χαλάρωση. Εμένα προσωπικά μου αρέσει να διαβάζω λογοτεχνία και δεν ντρέπομαι να το πω γιατί είναι κάτι που με ευχαριστεί. Ακόμα και στον ελεύθερο μου χρόνο μου αρέσει να διαβάζω βιβλία και γενικά λογοτεχνία. Δεν είμαι επιλεκτική στον τύπο της λογοτεχνίας όλοι οι τύποι με συναρπάζουν. Μου αρέσει η λογοτεχνία γιατί όταν βαριέμαι ξέρω ότι έχω να κάνω κάτι που με τέρπει και χαλαρώνει. Πρέπει να διαβάζουμε λογοτεχνία άμα θέλουμε να αποκτήσουμε γνώσεις και να "βάλουμε" σε λειτουργία το μυαλό μας γιατί η λογοτεχνία έχει πολλά να προσφέρει.

    Ελένη Σιδέρη Γ3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πραγματικά γιατί διαβάζουμε λογοτεχνία; Κάποιοι λένε ότι τους αρέσει και το εννοούνε άλλοι το λένε και χασκογελούν.Εγώ ώμος ένα πράγμα ξέρω ότι παρόλο που δεν είμαι οπαδός της λογοτεχνίας άμα βρω οποιοδήποτε βιβλίο που να μου τραβήξει την προσοχή ώστε να διαβάσω το πρώτο κεφάλαιο δεν θα το αφήσω μέχρι να το τελειώσω.Οι λογοτεχνία ώμος δεν συμβάλει στην διασκέδαση αλλά βοηθάει και στην καλλιέργηση του γραπτού και προφορικού μας λόγου.Άρα ότι και να γίνει όλο και κάτι κερδίζεις από την λογοτεχνία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πραγματικά γιατί διαβάζουμε λογοτεχνία; Κάποιοι λένε ότι τους αρέσει και το εννοούνε άλλοι το λένε και χασκογελούν.Εγώ ώμος ένα πράγμα ξέρω ότι παρόλο που δεν είμαι οπαδός της λογοτεχνίας άμα βρω οποιοδήποτε βιβλίο που να μου τραβήξει την προσοχή ώστε να διαβάσω το πρώτο κεφάλαιο δεν θα το αφήσω μέχρι να το τελειώσω.Οι λογοτεχνία ώμος δεν συμβάλει στην διασκέδαση αλλά βοηθάει και στην καλλιέργηση του γραπτού και προφορικού μας λόγου.Άρα ότι και να γίνει όλο και κάτι κερδίζεις από την λογοτεχνία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Να σας πω την αλήθεια εγώ σπάνια διαβάζω λογοτεχνία.Ζήτημα στη ζωή μου να έχω διαβάσει 5 βιβλία!Και μην νομίζετε σπουδαία πράγματα, από 200 σελίδες το καθένα.Θα μπορούσα με σιγουριά να σας πω ότι δεν μου αρέσει καθόλου να διαβάζω λογοτεχνία.Γιαυτό πιστεύω πως δεν είμαι ο πιο κατάλληλος άνθρωπος να απαντήσει αυτή την ερώτηση!!!

    Dimitris Spyropoulos jimo!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δημήτρης Φειδάνογλου24 Σεπτεμβρίου 2012 στις 12:41 π.μ.

    Καλή αρχή στο μαθημα της λογοτεχνίας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μου αρέσει πολύ να διαβάζω λογοτεχνία. Από παιδί μου άρεσε, όπως μου άρεσαν και τόσα πράγματα που με "ταξίδευαν" και με βοηθούσαν να αποδράσω για λίγο από τη ρουτίνα -τα παραμύθια, τα τραγούδια, οι ταινίες, τα κόμικς. Αυτά τα δύο τελευταία μου άρεσαν ιδιαίτερα, γιατί συνδυάζουν την αφήγηση μιας ιστορίας και την εικόνα. Θυμάμαι,εκεί γύρω στα 13, διάβασα το "Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ" που με ενθουσίασε, γιατί για πρώτη φορά υπήρχε μια ηρωίδα που βρισκόταν περίπου στην ηλικία μου, είχε τις ίδιες ανησυχίες με μένα, νευρίαζε με τα ίδια και ονειρευόταν όσα ονειρευόμουν και εγώ. Νομίζω ότι τη θαύμαζα και έκτοτε άρχισα να κρατάω ημερολόγιο, ελπίζοντας ίσως ενδόμυχα να της μοιάσω. Τελικά, δεν έγινα η νέα Αννα Φρανκ αλλά η κα Σαμιώτη που διδάσκει λογοτεχνία στο σχολείο... Πάντα με την ίδια λόξα: Πώς μπορούμε να απολαύσουμε τη λογοτεχνία και στο σχολείο, με ποιο τρόπο τα κείμενα μπορούν να μας ταξιδέψουν, να μας συγκινήσουν, να μας "μιλήσουν"; Τι να μας πουν; μάλλον αυτήν την ίδια, χιλιοειπώμένη ιστορία του ανθρώπου που προσπαθεί να βρει νόημα στη ζωή, να επιβιώσει, να ευτυχήσει, να καταλάβει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δημήτρης Φειδάνογλου25 Σεπτεμβρίου 2012 στις 11:08 π.μ.

      Μάλλον τώρα πια το πρωτυπό σας είναι ο καθηγητής Κίτινγκ. Και τα καταφέρνετε μια χαρα!!!
      (oh captain, my captain...)

      Διαγραφή
    2. Δεν ξέρω ποιος είναι ο Κίτινγκ πάντως μόλις έβαλα σκοπό της ζωής να διαβάσω το ημερολόγιο της Σαμιώτη! Ξέρω οτι δεν θα μου το δώσετε αλλά μπορώ να σας κάνω βασανιστήρια μέχρι να τα καταφέρω! Εύα

      Διαγραφή
    3. Δημήτρης Φειδάνογλου27 Σεπτεμβρίου 2012 στις 6:49 π.μ.

      Συμφωνώ απόλυτα... Ξέρω και εγώ τα καλύτερα βασανιστήρια!!! Πες τα Εύα!!!:Ρ

      Διαγραφή
  8. Στην τάξη ο Δημήτρης μας θύμισε ότι ο καθηγητής Κίτινγκ είναι ο δάσκαλος από την ταινία "Ο Κύκλος των Χαμένων ποιητών". Ωραία ταινία και πάνε χρόνια από τότε που την είδα...
    Όσο για το ημερολόγιο της κας Σαμιώτη... δέχομαι προσφορές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με προκαλείτε!!! Οκ, απο Δευτέρα θα γίνει η διαπραγμάτευση...

      Διαγραφή
    2. Αρχίζω εγώ πρώτη με την προσφορά μου 15 ευρώ για το ημερολόγιο της κυρίας Σαμιώτη

      Διαγραφή
    3. Δημήτρης Φειδάνογλου28 Σεπτεμβρίου 2012 στις 12:23 μ.μ.

      και εννοείται πως θα έχετε μαζί σας το ημερολόγιο!!!

      Διαγραφή
    4. Δημήτρης Φειδάνογλου2 Οκτωβρίου 2012 στις 6:32 π.μ.

      Η δική μου προσφορά είναι τρία σουβλάκια όπως σας αρέσουν και ο Ο κύλος των χαμένων ποιητών (για να μην ξεχνιόμαστε!!!)

      Διαγραφή
  9. Η λογοτεχνιά είναι η τέχνη του λόγου η οποία μπορεί να σε ταξηδέψει,να σε βγάλει απ'την καθημερινή σου ζωή. Με απλά λόγια σε μαγεύει!. Μπορεί να μοιάζει κάποιες φορές με την ποίηση λόγο της έντονης συναισθηματικής έκφρασης κια για αυτο ξεχωρίζει..
    Το διάβαζμα λογοτεχνίας ειναι χόμπι μπορεί να σου αρέσει, μπορεί και να μην σου αρέσει εξαρτάται απο το γούστο σου..
    Εγώ προσωμικά δεν διαβάζω πολλή λογοτεχνία .. Για ποιο λόγο; Επιδεί (ΓΕΝΙΚΑ) οταν αρχίζω να διάβαζω ενα λόγοτεχνικό κείμενο παρατηρώ οτι συνέχεια με βγάζει απο την σκέψη , δηλαδή είναι περίπλοκα γραμμένα !
    Δεν ξέρω αν φταίει το επίπεδο της γλώσσας μου ή το βιβλίο απο μόνο του. Παρόλαυτα ξέρω οτι πολλά λόγοτεχνικά κείμενα βασικά με ενδιαφέρουν πολύ!

    Καλά εχω και ενα πρόβλημα συγκέντρωσης... ουυυφφφ..!!

    Alex.R

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα σχολικά χρόνια των παππούδων μας (1950-1960) Β΄ Μέρος

Τα σχολικά χρόνια των γονιών μας (1970-1980)

30 χρόνια μετά.... η συνάντηση δύο φίλων