κολάζ... μεταφορών!


                                                Δημήτρης Φειδάνογλου, Γ3


Στη διαφήμιση:

                                                                                          
                                                        Alexis Rummler, Γ3
 


                                                                                                                           Θοδωρής Σαγρέδος, Γ3



                                            Δημήτρης Φειδάνογλου, Γ3


Τίτλοι εφημερίδων:



                                                                              Αναστασία Σαραφίδου, Γ3



Στο μάτι του κυκλώνα.

Έρχεται τσουνάμι απολύσεων!

Τιμές φωτιά

Έπεσαν από τα σύννεφα.

Ξεχείλησε το ποτήρι.

Να βάλουμε μια άνω τελεία εδώ.

Δρακόντια μέτρα ασφαλείας .

Γκόλ πέρα από κάθε φαντασία.

Θα βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη.


                                                                                            Κατερίνα Πλατή, Γ2






                                                                              Γιώργος Παπαδόπουλος, Γ2


 -Ελεύθερη ώρα

-Χρυσές αμοιβές για το νέο ισχυρό δίδυμο

-Ο λαός λιώνει από την κρίση

-Τρύπα 1,2 δις

-Ο πόλεμος των φόρων 


-10 όπλα κερδίζουν τις τράπεζες



                       Πάτυ Νέγκα κ' Άννα Μαυρομάτη, Γ2

                                                  Σοφία Μοναστηριώτου, Γ2



Στον καθημερινό λόγο:


Μεταφορικές εκφράσεις με τη λέξη «νερό» (ή «ύδωρ»)
- ρίχνω νερό στο κρασί μου
- δεν δίνει του αγγέλου του νερό
- έβαλε το νερό στ’ αυλάκι
- κάνει νερά
- πίνω νερό στ’ όνομά του
- είμαστε έξω από τα νερά μας
                                                                                                                                                                                  Ρίτα Σκορδαλού, Γ3




  1) Σήμερα η ομάδα πετάει.
2) Έριξε ένα ρούχο πάνω του και βγήκε έξω.
3) Ο Δημήτρης μας έριξε την ιδέα.
4) Έλα, θα σε πετάξω εγώ παρακάτω.
5) Μου έψησε το ψάρι στα χείλη.
6) Κάθεται σε αναμμένα κάρβουνα.
7) Του κάνει πλάτες.
8) Κάνουν τα στραβά μάτια.
9) Μου την δίνεις.
10) Την βάψαμε.
11) Τα πήρα στο κρανίο.
12) Σου την έφερε.
13) Γιατί με κάρφωσες?
14) Την πάτησες.
15) Τα τίναξε.
16) Την κάνω.
17) Με ίσιωσε.
18) Έγινε αλοιφή.
19) Τα'φτυσα.
20) Μου'κοψες το αίμα.
  
                                                Γιάννης Δαρζέντας, Γ2


Παραδείγματα μεταφορικού λόγου
  
Την πάτησα, μου σπας τα νεύρα, έφαγα φλασιά, πετάω απ'τη χαρά μου, μαθαίνω το μάθημα νεράκι, σερφάρω στο διαδίκτυο, δεν βγάζω λέξη, δεν παίρνει από λόγια, κατάπιε τη γλώσσα του, τα έκανα θάλασσα, του έστριψε η βίδα, κεφάλι καζάνι, του μίλησα έξω απ'τα δόντια, γύρισε με άδεια χέρια, πάει με το σταυρό στο χέρι, τα βρήκα σκούρα, πνίγεται σε μια κουταλιά νερό, μασάει τα λόγια του, αυτός δεν μου γεμίζει το μάτι, τον ψάρεψα, έγινε καπνός, βγάζω γλώσσα, τον έβαλε στο μάτι, με πήρες στο λαιμό σου, πλήρωσε τη νύφη, μου άνοιξε τα μάτια, κόβει το μάτι του, με το χέρι στην καρδιά, μου έβαλε τα δυο πόδια σε ένα παπούτσι, τα βρήκαμε, βρήκα τον εαυτό μου, ρίχνω λάδι στη φωτιά, ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, χώνει τη μύτη του παντού, μια χαρά και δυο τρομάρες, είναι για δέσιμο, βάζω μπρος μια δουλειά, τα βάζω με κάποιον, μου έβγαλε την ψυχή, τα βλέπω ρόδινα, τα βγάζω πέρα, βγάζω απ'τη μέση, μου βγήκε η γλώσσα, έμεινε άναυδος, βράζει στο ζουμί του, μου έδωσε τα παπούτσια στο χέρι, το βάζω στα πόδια, βγάζω χρήματα, τα βλέπω μαύρα

                                                  Κατερίνα Πλουμή, Γ2
 





Μεταφορές

Είναι αηδόνι (τραγουδά ωραία).
Είναι αρνί (ήσυχος, αγαθός).
Είναι πούπουλο (πολύ ελαφρύς).
Σωστή αλεπού (παμπόνηρος).
Είναι Ιούδας (προδότης).
Έχει κορμί λαμπάδα (ίσιο).
Είναι άγγελος (καλός).
Χύθηκε στον εχθρό (όρμησε).
Είναι ζαρκάδι (τρέχει πολύ).
Μίλα ξάστερα (χωρίς περιστροφές).
Είναι δελφίνι (κολυμπά γρήγορα).
Τα μασάς τα λόγια σου; (γιατί δε μιλάς καθαρά;).
Γενάρης, καρδιά του χειμώνα (δηλαδή, το μέσο του χειμώνα).
Με πλήγωσαν τα λόγια σου (με στενοχώρησες πολύ).
Μου έγινες κουνούπι (πολύ ενοχλητικός).                                                                    
Είναι παράσιτο (ζει σε βάρος των άλλων).
Είναι θηρίο (πολύ ζωηρός).
Είναι παιδί μάλαμα (πού αξίζει όσο το χρυσάφι).

Μεταφορικές εκφράσεις του λαού :
Μου έψησες το ψάρι στα χείλη (μου έκανες τη ζωή μαύρη, με ταλαιπώρησες πολύ).
Εγώ θα βγάλω το φίδι από την τρύπα; (εγώ θα κάνω αυτή την επικίνδυνη πράξη;).
Κάθεται σ' αναμμένα κάρβουνα (περιμένει ανήσυχος).
Είναι σκληρό καρύδι (αντέχει πολύ).
Του κάνει πλάτες (τον κρύβει, τον βοηθά).
Κάνουν τα στραβά μάτια (Ότι δεν βλέπουν και δεν καταλαβαίνουν).
Από το σιγανό ποτάμι να φοβάσαι (από τον φαινομενικά ήσυχο και καλό).
Να βάλω το νερό στ1 αυλάκι (να τακτοποιήσω τις δουλειές μου).
Έφτασε ο κόμπος στο χτένι (αγανάκτησε πολύ, δε μπορεί να περιμένει άλλο).
Δεν ιδρώνει τ' αυτί του (δε δίνει σημασία σ' αυτά).
Έχασε το μπούσουλα (δεν ξέρει πού βρίσκεται, τι να κάνει).
Έσπασε ο Διάολος το πόδι του (συνέβη μια απροσδόκητη κι απίθανη σύμπτωση).
Κόβει και ράβει (κάνει ό,τι θέλει).
Αυτός το βιολί του (λέει ή κάνει πάντα τα ίδια).
Το φυσά και δεν κρυώνει (προσπαθεί να ξεχάσει κάτι πού έγινε και τον θύμωσε πολύ, αλλά δεν μπορεί).
Έχει τα μπουρίνια του (έχει κακή διάθεση και είναι εκνευρισμένος),
Δεν έχεις γλώσσα; (δεν ξέρεις να μιλάς;).

                                                           Ιωάννα Πλατή, Γ2


παραδείγματα του μεταφορικού λόγου




Οι πιθανότητες είναι εις βάρος μου / εναντίον μου.


Στην τελευταία αλλαγή ο προπονητής έριξε τον άσο που είχε στο μανίκι του.


Αν παίξεις σωστά τα χαρτιά σου, κανείς δεν μπορεί να σε σταματήσει.


Το καλό μου χαρτί είναι ότι με δικαιώνει η έκθεση της επιτροπής.


Νομίζω ότι μπλοφάρετε! Δεν έχετε στοιχεία εναντίον μου.


Διακυβεύεται η ίδια η ζωή του.

Βράζει το αίμα του και δεν σηκώνει πολλά-πολλά.
 
Κόντεψα να σκάσω απ’ το κακό μου!


Δεν περίμενα να αντιδράσεις τόσο ψύχραιμα υπό πίεση.


Δεν μπορεί να ξεσπάει πάνω σου όποτε νευριάζει.


Μετά από ώρα ξεθύμανε και κατάφερα να του μιλήσω.


Η ένταση ανάμεσά τους σιγόβραζε.


Συγγνώμη! Φούντωσα και είπα πράγματα που δεν έπρεπε…




Αλλάξαμε διαδρομή για να κόψουμε δρόμο.


Δε μπορώ να πάρω τα πόδια μου από την κούραση.



Πήραν τα μυαλά του αέρα.



ΠΗΓΕΣ : http://users.sch.gr/salnk/online/glossa/glxhmata.htm & http://linguarium.blogspot.gr/2007/04/blog-post.htmlΦ


                                                  Θοδωρής Κατσαρός, Γ2

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα σχολικά χρόνια των παππούδων μας (1950-1960) Β΄ Μέρος

Τα σχολικά χρόνια των γονιών μας (1970-1980)

30 χρόνια μετά.... η συνάντηση δύο φίλων