Hip Hop


Το Hip – Hop ξεκίνησε ως περιθωριακή αφρο-αμερικανική κουλτούρα που ξεπήδησε από τα γκέτο των μεγαλουπόλεων της βορείου Αμερικής τη δεκαετία του 1970. Το Hip – Hop εκτός από μουσική ανέπτυξε τύπο χορού, το break dance, τύπο εικαστικής δημιουργίας, το graffiti, τρόπο ρυθμικής ομοιοκατάληκτης ομιλίας, το rap. Ωστόσο φαίνεται πως η λέξη αποτελεί επίσης ακροστιχίδα της φράσης RHYTHM AND POETRY. Το Hip – Hop ταξίδεψε κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1970, στην Ευρώπη και λίγο αργότερα έφτασε στην Ελλάδα, μέσω του κινηματογράφου και του MTV.


Τα βασικά στοιχεία του hip hop:
o dj (disk jokey- Η μουσική)
ο MC (Master of Ceremony - Ο στίχος)
το Graffiti -Η εικόνα
το Breakdance O χορός


MCING

Οι πρώτες ενδείξεις ελληνικού Hip Hop εμφανίζονται στην Ελλάδα με το συγκρότημα F.F.C(FortiFied Concept) το 1987 και το πρώτο CD τους βγήκε το 1993. Την ίδια περιόδο δημιουργήθηκαν και οι Active Member, οι Terror ex Crew (πλέον γνωστοί ως Α/Ε (Αρτέμης/ Ευθιμης), Στιχοιμα και αργότερα το 1997 οι ΖΝ (Ζωντανοι Νεκροι) έφεραν το Battle rap στην Ελλάδα. Όπως λέει και η λέξη, το Battle rap είναι πιο δυναμικό και παραπέμπει σε μάχη. Εκείνη την εποχή έγιναν γνωστοί στο ευρύτερο ελληνικό hip hop κοινό οι Goin' Through και οι Ημισκούμπρια. Στον καιρό μετά το 1997 το ελληνικό hip hop γνώρισε άνθιση με πολλά νέα και αξιόλογα συγκροτήματα και καλλιτέχνες να ασχολούνται ενεργά με την hip hop κουλτούρα. Όμως επειδή αρχικά οι hip hopers ήταν λίγοι υπήρξαν διαφωνίες και αυτό δημιούργησε μια διαφοροποίηση στην μουσική (rap) και έτσι οι Active member δημιούργησαν ένα νέο είδος την low bap μουσική, που είναι πιο χαλαρή από την rap, χωρίζοντας έτσι την σκηνή.

F.F.C, Παραμύθι
 (διαχρονικό τραγούδι, ακόμα και τώρα, υστέρα από 15 χρόνια, ισχύουν τα πράγματα που λέει)



Full Face, Μια Κυριακή
(ένα τραγούδι που μιλάει για την ιστορία του hip hop (ταυτίζει το χωριό με το hip hop)



Iratus - Λουλούδια μέσα στη λάσπη


Active Member, Μέρες παράξενες, θαυμάσιες μέρες


Οι στίχοι στο Χιπ Χοπ είναι μια εξαιρετικά σημαντική υπόθεση. Τα κείμενα των τραγουδιών είναι μακροσκελή. Ιδιαίτερα στο ελληνικό χιπ χοπ πολύ συχνά η θεματολογία κινείται γύρω από κοινωνικά και πολιτικά θέματα με μια εμφανή διάθεση για αμφισβήτηση και επανάσταση. Αυτό ίσως να οφείλεται στο γεγονός ότι το ελληνικό χιπ χοπ, ιδιαίτερα την δεκαετία του 1990, δεν έγινε τόσο εμπορικό ώστε να οφείλει να υιοθετήσει και μια πιο εμπορική θεματολογία. Και τώρα ακόμα θίγει κυρίως κοινωνικοπολιτικά θέματα ανάλογα με τα πιστεύω του κάθε mc. Αλλα υπάρχουν και mc’s που στα τραγούδια τους αρκετές φορές απλά βρίζουν ή γράφουν ότι τους κατεβεί, απλά και μόνο επειδή τους ήρθε, από την στιγμή που το hip hop δεν είναι για τα λεφτά και είναι απλά μια μορφή έκφρασης.




GRAFFITI

Το Γκράφιτι γεμίζει το αστικό γκρίζο με ένα χρώμα της ψυχής που γεννιέται εκείνη τη στιγμή στο μυαλό του καλλιτέχνη και από τη καρδιά μεταφέρεται στο χέρι του που κρατάει το σπρέι.Το γκράφιτι σε κανει να νιώθεις πιο απελευθερωμένος και να εκφράζεσαι μέσα από αυτές τις δημιουργίες που κάνεις.Το γκράφιτι ειναι μία ξεχωριστή εμπειρία παρά που το αντιμετωπίζουν Οι Μεγάλοι σαν βανδαλισμό,ομορφένει τους τοίχους και τους δίνει μία νέα ζωντάνια. Γενικα το γκράφιτι εκφράζει κάθε νέο στη σημερινή εποχή. 

DJing

Το DJing δημιουργήθηκε και χρησιμοποιήθηκε στην αρχή για να έχουν ρυθμό οι B-Boy και μετά για να λένε πάνω στο ρυθμό των μπιτ τους στίχους τους οι ράπερ.



Break dance

Το Μπρέικ ντανς (Break Dance) είναι είδος χορού. Οι πρώτοι B-boys (breakdancing), χορευτές Μπρέικ ντανς, εμφανίστηκαν το 1973 και ήρθε ως δια μαγείας και έλυνε τις διαφορές μεταξύ συμμοριών (δεν φτιάχτηκε γι'αυτό το λόγο, απλά χρησιμοποιήθηκε).



Επίσης είναι λάθος αυτό που ακούω συχνά, είτε στην τηλεόραση είτε από γνωστούς μου, ‘’ναι μου αρέσει η hip-hop μουσική’’. Αυτή η φράση είναι λανθασμένη, γιατί το hip hop δεν είναι μουσική, είναι μια ολόκληρη κουλτούρα.

θα μπορούσα να σας πω άλλα 1000 πράγματα για το hip hop αλλά δεν θέλω να σας κουράσω (συγνώμη επίσης εάν το έκανα δεν ήταν σκόπιμο :P) και τελειώνω με αυτό: κατά την αποψη μου, αυτό που έκανε διαφορετική την Ραπ και το Mcing, εν τέλει, καθώς και ολόκληρη την Χιπ χοπ κουλτούρα, είναι ότι δεν χρειάζεται να έχεις τελειώσει κάποια σχολή για να χορέψεις, να τραγουδήσεις, να ζωγραφίσεις ή να παίξεις μουσική. Το κάνεις επειδή το νιώθεις και για να περάσεις το δικό σου μήνυμα και αυτό έγινε ιδιαίτερα αρεστό.

                                                                         Λευτέρης Σόντης

Σχόλια

  1. Μέρες παράξενες, θαυμάσιες μέρες
    ψάχνω κουράγιο μήπως και ονειρευτώ
    Μέρες παράξενες, θαυμάσιες μέρες
    καλή ευκαιρία μήπως και μαγευτώ.
    Μέρες παράξενες, θαυμάσιες μέρες
    έτσι μπράβο να σ' ακούω να μιλάς.
    Μέρες παράξενες, θαυμάσιες μέρες.
    Τι ωραίο να κλαις και να γελάς.
    Μέρες παράξενες, θαυμάσιες μέρες.
    Να ονειρεύεσαι, να μη ξεχνάς.
    Μέρες παράξενες, θαυμάσιες μέρες.
    Να μη φοβάσαι και να γερνάς.

    Ένα από τα αγαπημένα τραγούδια των Active Member που άκουγα κάπου εκεί στις αρχές του 2000... Και κοίτα τώρα που αυτές οι παράξενες μέρες είναι τόσο κοντά μας ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Λοιπόν, το άρθρο αυτό μου αρέσει πολύ και για το ίδιο το θέμα του αλλά και για τον τρόπο που παρουσιάζεται. Το hip hop είναι πραγματικά ένας ολόκληρος κόσμος και μια ολόκληρη κουλτούρα. Έχει χαρακτήρα καταγγελτικό για όσα συμβαίνουν στην κονωνία, έχει ευαισθησία και δύναμη. Απλά, κάποιες φορές ταυτίζεται με την κουλτούρα και το life style των αμερικάνικων συμμοριών (προκλητικά κορίτσια, βία, μαγκιά χωρίς λόγο, κλπ..) και σε αυτό νομίζω ότι φταίει η εμπορευματοποίηση του. Έχει κανείς άλλη άποψη για το θέμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αν και δεν μ'αρέσει τέτοιου είδους μουσική(καθόλου θα έλεγα) αυτό είναι ένα εξαιρετίκο άρθρο και αρκετά πληροφοριακό.Καλή δουλειά Λευτέρη :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θυμάμαι ένα βράδυ στον Υπόγειο της Νέας Υόρκης, μερικοί έφηβοι μαύροι να χορεύουν break dance για χρήματα... Είχα μείνει άναυδη. Λες και το σώμα τους ήταν φτιαγμένο γι'αυτό το χορό...

    Το άρθρο πολύ καλό και λύνει πολλές "παρεξηγήσεις"πάνω στο θέμα καθώς και συνδέει μεταξύ τους φαινόμενα που για κάποιον μεγαλύτερο ή που αγνοεί το θέμα δεν τα είχε συνδέσει, π.χ τα graffiti.
    Πρόκειται λοιπόν για μια γνήσια κουλτούρα της αντίδρασης και της παρέμβασης στο απρόσωπο γκρίζο της πόλης. Και γι'αυτό έχω μια εκπληκτική ανάμνηση, graffiti προσώπων έξω από ένα σχολείο στην επαρχία.Ή όταν βλέπω μεγάλα ωραία graffiti στους τοίχους μεγάλων κτιρίων, ιδίως όταν είναι πρόσωπα, νομίζω πως κάποιος φωνάζει"είμαι εδώ και αφανίζω το άκαμπτο μπετόν αρμέ που μου κρύβει τον ουρανό, με πνίγει..."
    Λέτε να αρχίσω κι εγώ τα ....graffiti???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σιγουρα κυρια Παπανδρεου πρεπει να το κανετε για να δουμε το ταλεωτο σας



      Αργυρης Φραντζεσκακης 7ο Γυμνασιο Ηλιουπολης

      Διαγραφή
  5. ευχαριστω πολυ φιλιππε:)
    χαχα φυσικα κυρια Παπανδρεου ξεκινηστε!
    κυρια Σαμιωτη συμφωνω απολυτα με οτι ειπατε:)
    ευχαριστω πολυ για τα καλα σας σχολια :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπορώ να πω ότι διάλεξες τα πιο γλυκανάλατα τραγούδια του χιπ χοπ.. Πολύ καλή επιλογή. Κι ακόμα κι αν ξόδεψα 10 λεπτά από την ζωή μου να το διαβάσω άξιζε :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το τελευταίο γλυκανάλατο τραγούδι είναι δική μου επιλογή δεσποινίς! (και δεν είναι καθόλου γλυκανάλατο, ούτε και τα προηγούμενα!)Αφροδιτάκι, μας έχεις προκύψει πολύ σκληροπυρηνική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. κ. Σαμιώτη, "Επαναστάτης χωρίς αιτία", Τζαίημς Ντην! Η επόμενη ταινία που πρέπει να σχολιάσουμε νομίζω :)))

    Λευτέρη, πού ξέρεις, μπορεί να έχω αρχίσει ήδη!!! Πάντως, με το μυαλό μου πολλές φορές έχω ... ζωγραφίσει πάνω σε τοίχους πολυκατοικιών, ξέρεις, τα πλαϊνά χωρίς παράθυρα. Όπως έχω ¨γκρεμίσει¨κακόγουστα κτήρια ή υπερβολικά ψηλά κλπ. Φαντάζομαι παράθυρα ή πίνακες σαν παράθυρα σε τοίχους τυφλούς. Λες??????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. φυσικα... ολα αυτα φανταζουν εκπληκτικα μπορω να πω αλλα δεν μπορω να καταλαβω γιατι το να ζωγραφιζεις τους μονοτονους γκρι τοιχους της πολης σου θεωρειτε βανδαλισμος...

      Διαγραφή
    2. Συμφωνώ αλλά με μια διαφορά: Δεν μου αρέσει καθόλου το tagging. Κουραστικό και βαρετό, όταν το βλέπω πάνω σε τοίχους πανέμορφων νεοκλασικών σπιτιών, ναι, πιστεύω ότι είναι βανδαλισμός!

      Διαγραφή
    3. σιγουρα. αλλα αυτοι που εχουν φτασει το γκραφιτι τους σε ενα υψηλο επιπεδο συνηθως δεν ασχολουντε με το tagging. Το tagging γινεται κυριως απο ''toys'' (ορος του graffiti που χαρακτηριζει εναν ως πρωταρη) που θελει να διαφημισει το ονομα του

      Διαγραφή
    4. Θα συμφωνήσω με την κ.Σαμιώτη, το να χαλάς ένα κτήριο, όχι απαραίτητα νεοκλασικό,είναι βανδαλισμός, είτε είναι με tagging είτε είναι με έντεχνα graffiti. Αλλά συνήθως, όπως λέει και ο Λευτέρης, τα ωραία είναι πάνω σε απαράδεκτους όγκους.

      Διαγραφή
  9. Εμμ κυρία αν παρατηρήσετε τα υπόλοιπα τραγούδια χιπ χοπ διαφόρων τραγουδιστών θα καταλάβετε.. Και τα λέω γλυκανάλατα γιατί υπάρχουν κομμάτια τα οποία πολύ απλά βρίζουν χωρίς νόημα.. Στην ουσία δεν το λέω με κακή έννοια..!
    Και ναι ίσως είμαι λίγο!:/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ίσως..αλλά δεν πειράζει.. Δεν ήταν κακό σχόλιο ίσα ίσα το αντίθετο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλήτερα να το πω στα Αγγλικά... >> This is only black musik!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλέξη (αν και δεν βλέπω το όνομα σου:) )
      νομίζω κάθε παράδοση έχει τις ρίζες της -εθνικές, φυλετικές κλπ- αλλά όταν ενταχθεί σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία σαν τη σημερινή, βγάζει ρίζες και αλλού και ίσως μπολιάζεται και με νέα στοιχεία. Αρκεί να μην είναι σκέτος μιμητισμός, βέβαια.

      Διαγραφή
    2. αν λαβουμε υποψη το τι θεωρειτε rap και τι οι rapers(ραψωδοι) τοτε πολλες γνωμες εχουν θεωρεισει και τον Ομηρο ως τον πρωτο ραψωδο ;p

      Διαγραφή
  12. Τι εννοείς Αλέξη; Δεν καταλαβαίνω (όχι τα αγγλικά αλλά το νόημα...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Λευτέρη είναι πολύ καλό το άρθο σου αλλά πιστέυω οτι πρέπει να βάλεις από που ξεκίνησε το graffiti.Επίσης τονίζεται αλλίως..Γκραφίτι....

    ΘΟΔΩΡΗΣ ΣΑΓΡΕΔΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ο τονισμος ειναι οπως το λες και δεν παρατηρισα το λαθος επισης το graffiti ηρθε στην ελλαδε μεσω Terror X Crew (TXC) οι τωρινοι Αρτεμης Ευθυμης

      Διαγραφή
  14. Αλέξη δεν ισχύει αυτό..είναι σαν να μου λες ότι το μπουζούκι είναι μόνο για Έλληνες..η μουσική διαδίδεται κι έτσι θα πρεπε κιόλας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. επισης οσον αφορα το θεμα οτι τα τραγουδια ειναι γλυκαναλατα και οτι υπαρχουν κομματια που ολοι την ωρα βριζουν φυσικα και ισχυει οτι υπαρχουν, αυτο δεν κανει τα αλλα γλυκαναλατα. Και κατα την γνωμη μου αυτη ειναι η μαγεια του hip hop, κανεις οτι θελεις οποτε το θελεις χωρις να σε περιοριζει καποιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Stokoner (Παναγιώτης Μούτσας)20 Δεκεμβρίου 2012 στις 3:56 π.μ.

    slife, ωραία δουλειά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα σχολικά χρόνια των παππούδων μας (1950-1960) Β΄ Μέρος

Τα σχολικά χρόνια των γονιών μας (1970-1980)

30 χρόνια μετά.... η συνάντηση δύο φίλων